Hej Medlemmar
Fortsatt sprängning för den nya tunnelbanan kommer att ske under våren. Störningar kan förekomma
Styrelsen
Hej Medlemmar
Fortsatt sprängning för den nya tunnelbanan kommer att ske under våren. Störningar kan förekomma
Styrelsen
Hej medlemmar
Vi vill påminna er om skötsel i gemensamma utrymmen. Det är viktigt att låta bli ventilationen i bastun av flera anledningar och risker. Att täcka för ventilationen är INTE ok.
Tänk på att städa efter er till nästa besökare. Följ ordningsregler som finns i lokalerna på webben.
Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också ordningsfrågorna.
Detta innebär att styrelsen har ansvaret för att det är ordning och reda både i och utanför huset. Alla är skyldiga att rätta sig efter ordningsreglerna/trivselreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar!
Styrelsen
Förändrade regler kring insamling av matavfall och
matavfallskvarnar i Barkarbystaden.
Från och med den 1 januari 2024 införs nya EU-direktiv med krav på utsortering och separat
insamling av bioavfall från hushåll och verksamheter. Det innebär att matavfall ska samlas in separat
och transporteras och behandlas åtskilt från övrigt avfall. I Barkarbystaden är samtliga
matavfallskvarnar anslutna till avloppsnätet, vilket alltså från den 1 januari inte längre är tillåtet.
Vad händer nu?
Järfälla kommun kommer att söka dispens från de nya kraven för samtliga hushåll som har
matavfallskvarn i Barkarbystaden.
Som fastighetsägare behöver du alltså inte göra någonting just nu
och boende kan fortsätta att använda matavfallskvarnarna som vanligt.
Dispensen är tidsbegränsad och kan ges för högst två år. Under denna tid kommer Järfälla kommun att
utreda hur vi ska hantera matavfallskvarnar utifrån de nya reglerna. Vi återkommer så snart vi har mer
information.
Extra viktigt för sopsugsinkasten
Grovavfall och kartonger ska inte kastas i sopsugens inkast. Detta större avfall fastnar lätt i inkaströret vilket medför stopp och ökade kostnader för föreningen. Grovavfall och kartonger kastas på rätt plats i miljörummet.
Kvällshämtning av din julgran på Stora torget
På torsdagar den 4, 11 och 18 januari kl 19.30-20.00 har du möjlighet att lämna din julgran till
våra chaufförer som tar emot julgranar på Stora torget. Granen får inte lämnas på platsen innan eller efter att trädgårdsbilen varit där.
Styrelsen
Alla medlemmar i Brf Svea Ett kallas till ordinarie stämma i Järfälla församlingshus torsdag den 23:e november 2023 kl 19:00. Adressen är Kyrkvägen 12. Enklare förtäring serveras från 18:30
Järfälla församlingshus ligger alldeles bredvid Järfälla kyrka i Barkarby. Avståndet från Svea Ett till församlingshuset är ca. 600 meter fågelvägen. Vill du åka bil så finns det parkeringsplatser vid församlingshuset.
Du anmäler dig nederst på denna sida. Du måste visa ID-handling vid entrén, som visar att du har rätt att delta i ev. omröstningar. Har du inte med dig ID-handling är du välkommen att lyssna.
Tillsammans med denna kallelse får du: Dagordning
Årsredovisning delas ut senare men finns digitalt på vår hemsida innan mötet.
Välkomna!
/Styrelsen
Dagordning
Dagordning:
Varmvatten debiteras som bekant separat efter förbrukning.
Under hösten/vintern kommer varmvattenmätare att bytas ut. Mer info kommer vilken eller vilka veckor detta kommer att ske.
Vid byte behövs tillgång till respektive lägenhet. Skulle ni inte vara hemma ber vi er hänga dörrnyckeln i tuben. Bytet tar cirka en halvtimme.
Styrelsen
Från och med november kommer det bara gå att boka ett tvättpass per vecka.
Hälsningar
Styrelsen
Hej alla medlemmar
Vi håller på att byta ut alla rörelsesensorer för armaturer i trapphusen under jan-mars-23.
Ber om ursäkt för eventuella störningar.
Styrelsen
Hello all members
We are in the process of replacing all motion sensors for luminaires in the stairwells during January-March.-23
Apologies for any disturbance.
The board
Färgen för tak är uppdaterad och finns under ”Hur gör jag om…”
Hej alla medlemmar
Så här års brukar valberedningen höra av sig till er medlemmar för att kolla om det finns intresse av att vara med i styrelsen framöver (1 eller 2 år).
Tyvärr är intresset alltid väldigt svalt. I år har till exempel bara en av alla tillfrågade ställt upp på att vara suppleant i styrelsen. Detta är vi väldigt tacksamma för.
Något vi framöver behöver ha är en ny ordförande då nuvarande har önskat intresse att avveckla sig och framöver flytta från föreningen.
Nu kanske ni tänker ”Detta orkar jag inte bry mig om, det får någon annan ta hand om”.
Problemet med denna tankeställning är att majoriteten tänker så och även om en av nuvarande styrelseledamöterna skulle stiga fram och ta över så behöver vi fylla på bland ledamöterna.
Det många av er kanske inte vet är att om vi inte får ihop en styrelse, valberedning samt en ordförande i tid så måste föreningen likvideras (fastigheten säljs som hyresfastighet) och alla medlemmar förlorar då sin insats (en stor ekonomisk smäll). Läs följande länk för mer information om detta ( https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/ingen-styrelse-kan-ge-ekonomisk-small).
För i och med köpet av er lägenhet köpte ni en del av bostadsrättsföreningen (som är en ekonomisk förening) samt rätten att bo i er lägenhet (på obestämd framtid) så länge ni följer föreningens stadgar och regler.
Vad kan vi göra (förutom att gå med i styrelsen) för att se till att detta inte händer?
Ni som medlemmar kan ta ansvar för en del av föreningen.
Exempelvis kan ni se till att miljörummet inte missbrukas, att bastun fungerar, att gymmet underhålls och att alla maskinerna fungerar, etc.
Det ekonomiska ansvaret och alla stora beslut tas fortfarande av styrelsen, men ni blir kontaktpersonen som vidarebefordrar eventuella större frågor/beslut till styrelsen.
På så vis minskar belastningen på styrelsen och fler kanske har tid över till denna typ av arbete.
Vad gör styrelsen?
Om ni känner att ni inte har kunskap att göra detta så finns det kurser att gå som föreningen betalar.
Det finns kurser i hur man är ordförande och vad man förväntas göra etc.
Hoppas vi ses på årsstämman.
Hello
Around this time of the year, the nomination committee usually contacts you members to see if there is an interest in joining the board (for 1 or 2 years).
Unfortunately, the interest is always very low. This year, for example, only one of all respondents has volunteered to be a deputy on the board. We are very grateful for this.
Something we soon need to have is a new chairman, as the current has told us that he wants to phase out himeself as chairman and to move from the BRF in the future.
Now you may be thinking ”I can’t be bothered about this, someone else will take care of it”.
The problem with this way of thinking is that the majority thinks like this, and even if one of the current board members should step forward and take over as chariman, we need to fill the vacancy of the regular board members.
What many of you may not know is that if we do not get a complete board, a nomination committee and a chairman together in time, the association must be liquidated (the property is sold as a rental property) and all members then lose their financial stake in the BRF (a big financial blow). Read the following link for more information about this (in Swedish, https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/ingen-styrelse-kan-ge-ekonomisk-small).
Because with the purchase of your apartment, you bought a part of the tenant-owner association (BRF, which is an economic association) and the right to live in your apartment (for an indefinite future) as long as you follow the association’s statutes and rules.
What can we do (besides join the board) to make sure this does not happen?
You, as members, can take responsibility for parts of the association (BRF).
For example, you can ensure that the ”miljörum” is not misused, that the sauna works, that the gym is maintained and that all the machines work, etc.
The financial responsibility and all major decisions are still made by the board, but you will be the contact person who forwards any major issues / decisions to the board.
In this way, the burden on the board is reduced and more people may have time over for this type of work.
What does the board do?
If you feel that you do not have knowledge to do this, there are courses to take that the association (BRF) pays for.
There are courses in how to be chairman and what you are expected to do, etc.
Hope to see you at the annual meeting.