Hur gör jag om…

Här fyller vi på med medlemmarnas frågor och försöker ge svar
Har du en fråga som du tycker platsar här? E-posta den till styrelsen@sveaett.se

Nytt:

Jag vill sätta upp lampor/amplar på balkongen/uteplatsen
Portkod för att släppa in tex matkasseföretag?
Stopp i sopsug?
Nya tider garagestädning 2019
Varmvatten, hur betala?
Toasits har gått sönder
Bilpool har upphört
Silverfiskar, vad göra?
Byta bank
Brandskydd
Rengöra filter/ventiler i lägenheten
Prishöjning nyckelbeställning
Jag flyttar från Svea Ett, vad gör jag med nycklar, p-plats, förråd, fjärröppnare mm?


Hälsa, sjukvård
Hjärtstartare
– SPA
Tillsammans
Starta grupp, tex trädgårdsgrupp/motionsgrupp
Föreningen
Föreningen äkta/oäkta?
Registreringsbevis
Lägenhet
Brandskydd
Betala avgift via autogiro
Pantsättning
Byta bank, Utdrag ur lägenhetsregistretr
Hyra ut i andra hand
Sälja lägenheten
Se betalda avgifter och avier
Skaffa försäkringar?
Något är trasigt eller måste fixas
Rengöra filter/ventiler i lägenheten
Namnskylt
Nycklar
Portkod för att släppa in tex matkasseföretag?
Bredband
Bättra på färg på tak eller vägg
Inglasning av balkong/altan
Ställa förråd på altan
Diskho etc luktar
Släng rätt i toalett – Fulspolning
Golvbrunn på toa luktar
Avfallskvarn
Sätta in egen fläkt?
Jag vill sätta upp lampor/amplar på balkongen/uteplatsen
Ta bort energisparfunktion på vattenkranar
Lufta element, ingen eller dålig värme på element
Jag flyttar från Svea Ett, vad gör jag med nycklar, p-plats, förråd, fjärröppnare mm?
Varmvatten, hur betala?
Störd av granne
Garage/förråd
Parkeringsplats – autogiro?
Städning i garaget?
Hyra/byta/säga upp garageplats
Hyra/byta/säga upp förråd
Skaffa ny blå koddosa till garaget
Skaffa ny fjärröppnare till garaget
Eluttag i garaget?
Ritning garage och förråd
Trapphus
Var finns brandsläckare?
Portkod för att släppa in tex matkasseföretag?
Hissen, problem
Hur beställa extra nyckel till postbox?
Dåligt städat?
SPA
Boka SPA
Skaffa ny blå koddosa till SPA
Innegård
Information om sopsug på innegården
Bilpool / cykelpool
Hyra bil, låna cykel



… jag vill veta var hjärtstartaren är? Svar: I entrén till Karlslundsvägen 9 finns en hjärtstartare. Lär dig var den finns och läs texten.

… jag vill starta en trädgårdsgrupp/motionsgrupp/schackgrupp/litteraturgrupp/etc? Svar: Skicka e-post till styrelsen@sveaett.se, berätta hur du tänkt, och vi frågar intresserade via webben.

… jag vill veta om föreningen är en äkta eller oäkta bostadsrättsförening? Svar: Föreningen har alltid klassats som en äkta förening. Föreningar som ses som oäkta är föreningar som har intäkter som till största del kommer från hyresrätter. De föreningarna går under andra skatteregler. I Svea Ett finns inga bostäder som är hyresrätter. Även uthyrning i andra hand kan i vissa fall påverka klassningen. Därför arbetar styrelsen för att minimera/förhindra uthyrning i andra hand. Läs mer om uthyrning i andra hand.

… jag vill ha ett registreringsbevis för föreningen? Svar: Skicka e-post till styrelsen@sveaett.se så får du en kopia per e-post.

… jag vill betala min avi för bostadsrätten (lägenheten) via autogiro Det går bra. Kontakta SBC (som har hand om avgifter för bostadsrätten). Adress och telefonnummer hittar du på din senaste avi.

… jag skall pantsätta min lägenhet eller ändra bank för pantsättning? Banken tillhandahåller ett formulär, som formellt skall skrivas under av styrelsen. För vår del (Svea Ett) skall underskriften i stället utföras av det företag som föreningen anlitar för ekonomifrågor. Gör så här: Fyll i bankens formulär och lägg formulären i ett kuvert som läggs i bostadsrättsföreningens postbox på Barkarbyvägen 60. Styrelsen kommer att kontrollera formuläret och skicka det vidare till SBC som undertecknar, registrerar och skickar en kopia till din bank.

… jag vill byta bank och banken vill ha utdrag ur lägenhetsregistret Mejla till kundtjanst@sbc.se
Ange Brf, lägenhetsnummer och ditt ärende.

… jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand? Uthyrning i andra hand kräver styrelsens samtycke. Styrelsen ser mycket restriktivt på andrahandsuthyrning och kräver särskilda skäl och att andrahandsuthyrningen bara avser begränsad tid. Läs mer här (regler och formulär).

… jag vill sälja min lägenhet? Svar: Vill du sälja din lägenhet bör du vända dig till en auktoriserad mäklare. Mäklaren kommer bl. a. att skapa ett dokument där du avsäger dig medlemskap i bostadsrättsföreningen och där styrelsen tillfrågas om godkännande av den nya medlemmen.

När du sålt din lägenhet så har du angett ett tillträdesdatum för den nya medlemmen. Säljaren står för hela avgiften (”hyran”) den månaden. Säljaren och köparen måste reglera detta sinsemellan. Köparen börjar betala avgiften (”hyran”) nästa månad.

… jag vill se mina betalda medlemsavgifter, utestående avier etc. hos SBC? Du loggar in på SBC (Sveriges Bostadssrättscentrum) www.sbc.se . Gå till ”Logga in på vår Brf”. Dina inloggningsuppgifter står på avierna som skickas ut varje kvartal. Lösenordet är ett tillfälligt som man får ändra om vid första inloggningen. Användarnamnet är hela objektnumret (xxxx-xxxxx-xx).

… jag undrar över vilka försäkringar jag bör skaffa mig? Svar: Du bör absolut ha en hemförsäkring, OBS viktigt! Men hemförsäkringen täcker inte allt! Du rekommenderas också att ta en bostadsrättsförsäkring som täcker bl.a. skador på parkettgolv, handfat, köksbänk mm.
Föreningen har ingen försäkring som gäller medlemmarna själva och medlemmarnas saker, inte heller för lägenhetens fasta inredning. Exempel kan vara parkettgolv, handfat eller köksbänk.

… något är trasigt eller måste fixas i min lägenhet? Svar: Klicka här så får du en lista på felorsaker och åtgärder

… rengöra filter/ventiler i lägenheten? Svar: Titta först i din lägenhetspärm.
Har du filter som liknar:
Klicka på bilden.

… jag vill ändra namnskylt vid dörren/entreplan/postbox? Svar: Ladda ner ett formulär (klicka här). Fyll i formuläret och skicka det till styrelsen@sveaett.se. Styrelsen kontrollerar formuläret och om allt OK skickas det till till vårt serviceföretag Driftia för åtgärd.
Namn måste innehålla ägaren/ägarna till lägenheten om inte styrelsen godkänt temporär andrahandsuthyrning.
Boende får endast anmäla namnändringar om de blir sambo/särbo, byter namn eller gifter sig.
Om styrelsen godkänt temporär andrahandsuthyrning får namn ändras, men ändras tillbaka om inte förlängning medges.
Tänk på att Driftia har upp till 3 veckors handläggningstid från det att de fått in underlaget, så det är bra om vi får in överlåtelser i god tid.
Det är inte tillåtet att ändra skyltar själv. De kommer att tas bort.

… jag vill veta mer om brandskydd Klicka här för att läsa om brandskydd

… jag vill beställa extra nycklar till min lägenhet? Endast du som står som ägare till lägenheten kan beställa nycklar.
Du beställer genom att skriva ett mejl till styrelsen@sveaett.se där du anger
– lägenhetsnummer (tre siffror),
– ägarens fullständiga namn, personnummer och adress,
– beteckning (text) på befintlig nyckel,
– hur många nycklar du vill ha,
– följande mening: ”Jag förstår att min beställning är bindande och jag kommer att betala kostnaden”.
Beställningen måste skickas från den som står som ägare till lägenheten.

Styrelsen kommer sen att beställa nyckeln/nycklarna. Efter någon vecka får du ett mejl där det beskrivs var du kan hämta nyckeln/nycklarna, hur mycket det kostar dig
och att du som ägare måste legitimera dig. Du kan max ha 6 nycklar till lägenheten.
Nyckelkostnad lägenhet: Grundpris 375 kr, sen tillkommer 300 kr (nytt pris 2017-11-09) per nyckel. Kostnaden kommer på kommande avi (avgift för lägenheten).
Nyckelkostnad postfack: (se nedan)
Obs beställning är bindande!

. . . om jag vill veta portkod för att släppa in tex matkasseföretag?
Nej det finns ingen portkod för sådant. Av säkerhetsskäl har bara postutdelning, tidningsutdelning, Driftia och några till tillgång till koder.
Koder har en benägenhet att komma på drift.
Tidigare styrelse beslöt att våra boende inte skall ha tillgång till koder.
Alla som tidigare hyrt bil från bilpoolen fick kod av bilföretaget.
I nuvarande styrelse pågår en aktivitet att byta ut samtliga koder.
En lösning är att vara hemma och be matkasseföretaget ringa lägenhetsnumret nerifrån entrédörren.

… mitt bredband inte fungerar? Svar: Du skall då kontakta din bredbandsleverantör.
Tips1: Kolla med grannar, har dom också problemet?
Tips2: Kanske har du en smartphone? Besök leverantörens driftstatussida.

… jag vill byta bredbandsleverantör? Svar: Du skall då kontakta din nya bredbandsleverantör (Bredband, TV och/eller telefoni).
Tips: Kolla först din uppsägningstid hos nuvarande operatör.

… om jag är nyinflyttad och skall beställa bredband? De som dragit in fiber i huset har anlitat Q-market att förmedla bredbandskontakt med bredbandsoperatör. På Q-markets hemsida kan du gå in på just din adress och se utbudet. Du kommer att hitta ett tiotal operatörer med varierande utbud. Du kontaktar operatören via Qmarket (som bytt namn till Zmarket).
qmarket.se
Operatör kan vara: Comhem, Boxer, Bredbandsbolaget och många till.
Innan du kollar bör du vara klar över vad du behöver:
– Telefoni (via bredband) Ja/Nej
– TV Ja/Nej
– Bredband (Ja/Nej) Trådlöst bredband? Hastighet?
Du kan i princip välja olika operatörer för var och en av de tre, eller välja ett paket från en leverantör.

… om jag flyttar från Svea Ett, vad gör jag med nycklar, p-plats, förråd, fjärröppnare mm? – Nycklar till lägenheten: Lämnas till den som övertar din lägenhet.
(3 nycklar + de som tidigare bostadsrättsägare ev. beställt.)
– Nycklar till postbox: Lämnas till den som övertar din lägenhet.
(2 nycklar)
– Blå blippar (för SPA/hobbyrum mm): Lämnas till den som övertar din lägenhet.
(2 blippar + de som tidigare bostadsrättsägare ev. beställt.)
– Avtal garage och fjärröppnare garage: Mejla styrelsen, be om träff. Återlämna fjärröppnare mm.
(Läs här om uppsägning garage.)
– Avtal förråd och nycklar till d:o: Mejla styrelsen, be om träff. Återlämna nycklar mm.
(2 nycklar)
(Läs här om uppsägning förråd.)

… jag vill bättra på färg på tak eller vägg? Du kan inhandla färg hos välsorterade färghandlare. Ange:
Tak: NCS S 0502-Y/3, vit (glanstal: 3)
Vägg: NCS S 1002-Y/7, bruten vit (glanstal: 7)
OBS: Vi har fått ett meddelande om att takfärgen är fel (Färgkod har erhållits från BRABO. Tips: Vänta till denna information är uppdaterad.)

… jag funderar på att glasa in min balkong? Svar: På stämman 2015-03-31 bildades en ”balkonggrupp”. Balkonggruppen har rekommenderat en leverantör Balkongrutan AB. På stämman 2015-11-26 beslöts att de medlemmar som så önskar får glasa in sin balkong till egen kostnad. Föreningen har fått bygglov av Järfälla kommun för resp. balkong. Om du är intresserad av inglasning via Balkongrutan titta på deras hemsida www.balkongrutan.se. Kontakta Asko Korkiakangas på asko@balkongrutan.se. Du kan också läsa om balkonginglasning här.

… jag vill ställa ett förråd på min altan? Svar: Om det gäller ett förråd för altanmöbler e.d. på egen altan:
– Förrådet måste stå löst och får ej fästas i fasad.
– Höjden på förrådet får inte upplevas som störande för närboende grannar.
– Inhämta närboende grannars godkännande.

… min diskho luktar avlopp? Svar: Fyll diskhon (ev båda) med varmt vatten. Blanda in normalt med diskmedel. Rör om. Öppna så att vattnet rinner ut. Om lukten kvarstår anmäl felet till Driftia. info@driftia.se

… golvbrunn på toa luktar Fyll vatten i vattenlåset. Hjälper inte det prova med: Det kan vara renshinken i golvbrunnen som inte sitter riktigt på plats, då läcker det luft från avloppet. Kolla att den sitter på plats.

… jag vill veta mer om Släng rätt i toalett – Fulspolning Vi har senaste året (2017) haft två besvärliga stopp i avloppsledningarna.
Båda gångerna blev det översvämning i Gym med massor av vatten på golvet.
Det var någon/några lägenheter där det spolats ner trasor mm i toa. Åtgärderna efteråt blev kostsamma och störde verksamheten i Gym.
Läs mer här vad du får och inte får spola ner i toa.

… jag vill veta mer om avfallskvarnen? I din lägenhetspärm flik 12 finns ”Användarhandbok Waste King”. Där finns bl.a. ett avsnitt om
”8 Problemlösning: Innan du ringer en reparatör…”
Här kan du läsa en nyare utgåva av användarhandboken daterad 17 januari 2015
Här kan du läsa en enkel bruksanvisning

… ta bort energisparfunktion på vattenkranar? Om du vill ta bort energisparfunktion på dina vattenkranar så tittar du i lägenhetspärmen flik 4. Där hänvisas till Gustavsbergs hemsida: http://www.gustavsberg.com/se/proffs.html

… lufta element, ingen eller dålig värme på element. Enkel bruksanvisning finns här.

… om jag vill sätta in fläkt? Svar: Du får inte sätta in fläkt eller motsvarande som stör ventilationen i huset! Kontakta styrelsen om du har ventilationsproblem.

… om jag vill sätta upp lampor/amplar på balkongen/uteplatsen?
Du får inte fästa lampor/amplar i putsen på väggen. Det är ett garantikrav från Brabo (som byggde huset). Då bortfaller garantin om putsen lossnar.
Du får fästa lampor/amplar i balkongen ovanför dig. Men du måste vara beredd att ta bort skruvar, spackla och måla över om du i en framtid överlåter din bostadsrätt.

… jag vill veta hur man betalar för varmvatten Varmvattenkostnad kommer på samma faktura som brf-avgiften “hyran” (från SBC). Men varmvattenkostnad kommer bara var tredje månad.

… jag blir störd av min granne? Svar: Ring på hos grannen, förklara och kanske får du en ny vän! Vid upprepade problem skriv ut denna fil och fyll i. Sen skickar du informationen till styrelsen (eller lägger i postbox Barkarbyvägen 60).

… jag vill boka SPA?

Svar: Ingången till SPA (bastu + lounge + eldstad) är vid entren till Karlslundsvägen 9. Där bokar du tider via bokningspanelen. Du måste ha den blå nyckelbrickan för att boka och komma in på SPA. Klicka på bilden för att se bokningsproceduren. Det är bara den som bokat som kan komma in i SPA-utrymmet under den bokade tiden. Boka inte mer än du behöver. Boka av tid som du inte använder. Den blå nyckelbrickan kan bara användas 07.00-22.00.

… om jag vill skaffa en ny blå koddosa till SPA/hobbyrum Svar: Skicka ett mejl till styrelsen. Koddosa kostar 150kr/st.
Koddosa kan bara användas 07.00-22.00. Koddosa kan även användas att öppna garageport från gatan.

… jag vill veta mer om bastuaggregatet? Svar: manual hittar du här

… jag vill hyra/byta garageplats/förråd? Svar: Skicka e-post till styrelsen@sveaett.se .
Du kan se lediga garageplatser/förråd eller hur lång kön är till lediga garageplatser/förråd här.

… jag vill säga upp min garageplats/förråd? Svar 1: Om du skall flytta från Svea Ett, behövs ingen uppsägning. Rätten att använda din garageplats upphör på den överenskomna tillträdesdagen (för lägenheten), men du måste betala hyra månaden ut. Senast på tillträdesdagen måste du lämna tillbaka fjärröppnare, ev nycklar och förråd skall vara städat. Lämna nycklar genom att mejla styrelsen@sveaett.se och överenskomma om överlämningsplats.
Svar 2: Om du vill säga upp garageplats/förråd gäller normalt 3 månaders uppsägningstid (se avtal). Det betyder att du skall betala för tre hela kalendermånader efter anmälan om uppsägning. Om du så önskar kan du begära hos styrelsen att försöka hitta ny hyresgäst. Om styrelsen hittar ny hyresgäst behöver du bara betala för de hela månader du har kvar platsen/förrådet. Du säger upp garageplatsen/förråd genom att skicka e-post till styrelsen@sveaett.se.

… jag vill använda el (230V) i garaget. Finns det eluttag? Svar: Det finns inget eluttag i garaget. Närmaste eluttag finns i resp. entré (i garageplanet).

… jag vill betala min parkeringsplats via autogiro? Svar: Det går inte. Det är för dyrt för en så liten förening som vi är. Ibland kan man göra en automatisk överföring i alla fall hos Nordea. Man kan skriva sitt kundnummer och göra en automatisk överföring (månadsvis) på vårt bg. Man väljer datum, belopp och text.
Du får din avi via mejl. Däremot kan du få din avi om p-plats via postkuvert istället för via mejl (Kostar 25kr/avi). Kontakta styrelsen@sveaett.se.

… jag vill veta när garaget städas nästa gång? Svar: Vi har avtal med Städpoolen AB om garagestädning. Under 2016 och 2017 har garaget städats två gånger per år. Under 2019 kommer städning att ske torsdag 2019-04-11 mellan kl. 08.30 och 12.30 och torsdag 2019-10-10 mellan kl. 08.30 och 12.30. Underlätta för garagestädningen genom att inte ha bilen där då! Information kommer att sättas upp i god tid före.

… jag vill skaffa ny fjärröppnare till garaget Svar: Om din gamla fjärröppnare (dosa) har blivit borttappad eller stulen så måste du omedelbart kontakta styrelsen så koden kan blockeras! Du beställer en ny dosa genom att mejla styrelsen. Kostnaden för ny dosa är 1000 kr (pris ändrat 2017-10-30) och kommer på faktura för parkeringsplatsen. Det går inte att ha mer än en fjärröppnare till din parkeringsplats.

… jag tycker att det är dåligt städat i trapphus etc? Svar: Vårt städbolag städar trapphus, hobbyrum, SPA-motionsrum, grovtvättstuga, cykelrum och soprum varje torsdag. Om du inte är nöjd med städningen skicka ett mejl till styrelsen. Skicka gärna med en bild.

… jag vill beställa extra nyckel till min postbox? Svar: Det går inte att beställa nya nycklar till postbox. Men det finns tre alternativ: ”Beställ extranyckel själv”, ”Fixa nytt lås själv själv” och ”Driftia fixar lås”.
Alternativ ”Beställ nyckel själv”: Ta en nyckel med dig till en låssmed e.d. Kanske kan han
göra en extranyckel? Du betalar själv.
Alternativ ”Fixa nytt lås själv”: Skaffa själv en låscylinder som är lika den befintliga. Montera själv. Beställ ev. extranycklar själv via låssmed. Du betalar allt själv.
Alternativ ”Driftia fixar lås”: Du begär byte av låscylinder hos Driftia. Driftia installerar vid nästa rondering (eller omedelbart mot extra kostnad). Driftia överlämnar nyckel till medlem och kräver legitimation. Du betalar allt själv. Kostnad: (uppgift saknas).

… jag vill veta var det finns brandsläckare? Svar: Brandsläckare finns i SPA, hobbyrum, Gym och 5 st. i garage.

… något är trasigt i hissen? Om hissen står eller det är något annat fel i hissen (inte städning) skall du ringa Schindler Hiss AB: 020 313333.

… jag vill veta mer om sopsugen och hur man använder den?
Om det är stopp i sopsugen kontakta styrelsen styrelsen@sveaett.se
Läs här Järfälla kommuns beskrivning

… jag vill hyra bil från bostadsrättsföreningens bilpool? OBS: Bilpool upphörde 2018-12-31!

… jag vill låna cykel från bostadsrättsföreningens cykelpool? Svar: Cykelpoolverksamheten har upphört.

… jag inte hittar min fråga här? Svar: E-posta den till styrelsen@sveaett.se

… /Styrelsen