Nya avgifter för varmvatten från 1 juli 2026

Kommunens ökade kostnader för vatten samt de fortsatt höga elpriserna från E.ON innebär att föreningen behöver justera avgiften för varmvatten från och med 2026-07-01.

Förändringen innebär en uppskattad kostnadsökning på cirka 20–70 kronor per månad och person, beroende på individuell förbrukning.

Det här påverkar förbrukningen mest

  • Hushåll med hög varmvattenförbrukning påverkas mer
  • Yngre boende tenderar generellt att använda mer varmvatten än äldre
  • Handdisk förbrukar ofta mer varmvatten än diskmaskin
  • Kortare duschar minskar energiförbrukningen – en dusch på 5 minuter förbrukar betydligt mindre än en längre dusch på 10 minuter eller mer

Föreningen uppmuntrar alla boende att tänka på sin varmvattenförbrukning för att tillsammans hålla nere kostnaderna och minska energianvändningen.

Med vänliga hälsningar
Styrelsen

Städ- och fixardag den 9 maj

Städ- och fixardag den 9 maj

Hej alla boende,

Den 9 maj kl. 10.00 är det dags för gemensam städ- och fixardag på Karlslundsvägen. Vi hjälps åt att snygga till våra gemensamma ytor och ta hand om sådant som behöver rensas, köras bort eller åtgärdas.

Planerade arbetsuppgifter

Under dagen kommer vi bland annat att arbeta med följande:

  • Putsa samtliga fönsterrutor som blivit nedsmutsade vid kommunens sandhämtning
  • Sopa cykelrummet
  • Tvätta garageporten och spola av den
  • Kratta och sopa gården
  • Gödsla gräsmattan
  • Såga ner ringbarkat träd vid K-lund 13, såga upp och köra bort till Görväln ÅVC
  • Köra glödlampor, lysrör och annat skräp från cykelförrådet till ÅVC
  • Demontera ställning efter hoppställning och köra delarna till Görväln ÅVC
  • Ladda batterier till grästrimmer
  • Kontrollera trapphus och sanera/tvätta väggar från smuts och eventuell graffiti

Det kommer även finnas ytterligare saker som behöver göras, och dessa går vi igenom gemensamt på plats under städdagen.

Vi hoppas att så många som möjligt kan vara med. Ju fler vi är, desto snabbare och trevligare blir arbetet.

Välkomna!

Viktig information gällande avgifter och nya avier via HSB

Hej,

Vi har haft vissa utmaningar i samband med övergången till ny ekonomisk administratör och vill därför informera om följande:

1. Obetald avgift för januari

Om du ännu inte har betalat avgiften för januari ber vi dig att göra det omgående.
Om betalning inte har skett, vänligen kontakta styrelsen via e-post och förklara anledningen.


2. Alla avier och fakturor finns nu på Mitt HSB

Du hittar nu kopior på samtliga avier och fakturor – både för garage och bostad – på Mitt HSB.

🔗 Logga in här:
https://www.hsb.se/fastighetsforvaltning/mitt-hsb/for-boende/

Du loggar in med:

  • Mobilt BankID

  • eller personnummer och lösenord

När du är inloggad hittar du dina avier under:
Min bostad → Mina avier


3. Nytt bankgiro gäller från och med nu

Vi vill uppmärksamma att några har betalat januaris avgift 2026 till det gamla bankgironumret.
Från och med nu ska alla betalningar ske till HSB.

Logga in på Mitt HSB → Mina avier för att se:

  • aktuellt bankgironummer

  • ditt personliga OCR-nummer


4. Ta bort gammalt autogiro

Om du har autogiro kopplat till det gamla bankgirot behöver detta tas bort.


5. Välj nytt betalningssätt

Du kan välja:

  • nytt autogiro

  • e-faktura via din bank

📬 Kivra aktiveras automatiskt — du behöver inte göra något.


Tack för ert tålamod under övergången.

Vänliga hälsningar
Styrelsen Brf Svea Ett